tirsdag, oktober 21, 2008

Religion, makt og politikk

Det er vanskelig å skille disse tre tingene fra hverandre i dag. Det har sikkert alltid vært vanskelig å skille dem, men jeg har en følelse av at man i dag er mer opptatt av å skape et skille mellom dem. Om det i det hele og det store er mulig vet jeg ikke, men det virker vanskelig.

Ta alle de store konfliktene som har vært og er. Palestina og Israel kriger. De kriger over land. Begge parter vil ha makt over et landområde som iflg. deres religion er helt essensiell for dem. Allerede der har man en sammenfiltring av makt, politikk og religion som jeg mener ikke burde finnes. Religion burde være en viss påvirkningsmakt, slik som demokratiets valgkanal, men den burde ikke være en direkte makt i en slik konflikt.

Det samme ser man når George W. Bush bruker den kristne guden for å skape et slags belegg for at det er rett av USA å intervenere i Afghanistan og Irak. Allikevel mener Bush (og mange med ham) at muslimer ikke skal få bruke sin Allah for å oppnå konsensus om at det er korrekt å slå tilbake. Jeg skulle gjerne sagt at alle burde stemme på Barack Obama i det amerikanske valget, men så gjennomsyret kapitalistisk som det samfunnet er kan jeg ikke helt tro at hans såkalte "change" kommer til å gjøre så mye forskjell.

Makt er viktig for USA og det virker som om de mer enn gjerne går over lik for å oppnå stadig økt makt. Slik har de valgt å ta side med Israel og derfor valgte de også å støtte Georgias kamp mot Russland. USA frykter et sosialistisk Russland og har et bilde av landet som ikke helt stemmer overens med virkeligheten. Ikke er jeg noen kommunist og ikke er jeg en fan av Israel eller USA, jeg mener bare at mennesket og menneskeverdet burde stå i sentrum og at religion og makt burde komme i andre rekke. Det er mennesket som er viktigst og uansett er det ingen som har rett til å ta et annet menneskes liv.

Ingen kommentarer: